Wzorce aktywacji mózgu u osób zagrożonych chorobą Alzheimera ad 6

Przykłady map aktywacji na pojedynczych płaszczyznach MRI. Dwa nośniki allelu .3 APOE (Panel A) miały mniej i obszerniejsze obszary statystycznie znaczącej aktywacji (oznaczone na czerwono) niż dwa nosiciele allelu .4 APOE (Panel B). Białe linie wskazują przykłady regionów zainteresowania używane do analizy danych w obrębie tematów. Tabela 2. Tabela 2. Różnica między średnią liczbą regionów zainteresowania aktywowanych w okresach uczenia się lub w okresach wycofywania a liczbą aktywowaną w okresach odpoczynku. Wizualna inspekcja map aktywacyjnych poszczególnych osobników wskazała również na wzór o większej intensywności sygnału podczas okresów uczenia się lub przywoływania wśród nosicieli allelu .4 APOE (Figura 2). Średnia (. SD) liczba regionów zainteresowania, w których aktywacja wzrosła powyżej wartości progowej podczas okresów uczenia się lub przypominania w porównaniu z okresami odpoczynku była znacznie większa wśród nosicieli allelu .4 APOE niż wśród nosicieli APOE .3 allel (15,9 . 6,2 vs. 9,4 . 5,5, P = 0,005) – ale tylko dla porównań na lewej półkuli (tabela 2).
Rysunek 3. Rysunek 3. Natężenie sygnału MRI w hipokampie. Panel A pokazuje procentowy wzrost natężenia sygnału podczas okresów uczenia się lub okresów przypominania w porównaniu z okresami odpoczynku, dla hipokampu i zakrętu przyhipokampowego, uśredniony u osób w każdej grupie. Te wzrosty są wykreślane dla dziewięciu minut eksperymentu; szczyty wskazują okresy nauki lub przypominania par słów, podczas gdy doliny wskazują okresy, w których badani znajdowali się w spoczynku. W obu grupach intensywność sygnału wzrastała podczas okresów uczenia się lub okresów przypominania w porównaniu z okresami spoczynku, chociaż wzrost ten był większy w nosicielach allelu .4 APOE. Panel B pokazuje średnią (. SD) procentową zmianę natężenia sygnału MRI w hipokampie i zakręcie przyhipokampowym podczas każdego z sześciu okresów przypominania. Odpowiedź wśród nosicieli allelu .4 APOE była konsekwentnie większa niż odpowiedź wśród nosicieli allelu .3 APOE.
W obu grupach średnie natężenie sygnału w regionach hipokampa wyraźnie wzrosło podczas okresów uczenia się lub przypominania w porównaniu z okresami odpoczynku, ale wzrost ten był większy wśród nosicieli allelu .4 APOE (Figura 3A). Średnia procentowa zmiana intensywności sygnału była stale większa w okresach wycofywania niż w okresach uczenia się. Podczas okresów przypominania, średni wzrost natężenia sygnału był prawie dwa razy większy od nośników allelu .4 APOE, jak wśród nośników allelu .3 APOE (1,03 procent w porównaniu z 0,62 procent, P <0,001) (Figura 3B). Natomiast średni wzrost sygnału hipokampa podczas okresów uczenia się wynosił 0,90 procent wśród nosicieli allelu .4 APOE i 0,61 procent wśród nosicieli allelu .3 APOE. Wielkość tych wzrostów jest podobna do tych w innych funkcjonalnych badaniach MRI aktywacji pamięci. W takich badaniach odnotowano zwykle wzrost o 2 do 3 procent w pierwotnym obszarze czuciowym i korze ruchowej oraz o mniej niż procent w hipokampie.14,15
Czternaście osób badano ponownie 2 lata później, w tym 8 nosicieli allelu .4 APOE (średni czas obserwacji, 27 . 2 miesiące) i sześciu nosicieli allelu .3 APOE (średni okres obserwacji, 28 . 2 miesiące)
[patrz też: zakrzepica zatoki jamistej, sole amonowe, zakrzep zatoki jamistej ]
[przypisy: zakrzepica zatoki jamistej, zakrzep zatoki jamistej, przetoka ślinowa ]